Isabell Millestu, Inrego, gästar IT-byrån för att diskutera den framväxande trenden "As-a-service" – konceptet som får oss att omvärdera hur vi konsumerar, använder och återanvänder teknik.
Är ägande ett minne blott? Allt tyder på att ”As a service”-trenden är här för att stanna. Konceptet handlar om att istället för att äga IT-produkter köper företag och privatpersoner alltmer teknik som en tjänst, vilket omformar både affärsmodeller och vårt sätt att tänka kring teknikens livscykel.
Med fokus på enkelhet, minskat elektroniksvinn och mer teknik för pengarna har trenden ”As a service” vuxit sig stark de senaste åren. I IT-byråns senaste avsnitt diskuteras konceptet tillsammans med Stefan Berglund (HP), Ann Nerlund (miljöpedagog, Sysav), Isabell Millestu (Inrego) och Sanna Grannas (Avoki) under ledning av Camilla Stark (Avoki).
Under samtalet delar gästerna med sig av sina insikter om hur vi kan främja hållbarhet genom konceptet ”As a service”. Sanna Grannas, affärsutvecklingschef från Avoki, menar att modellen kan vara en nyckel till att skapa cirkulära affärsmodeller.
”Genom att skifta fokus från ägande till användning kan företag optimera sina resurser, minska avfall och främja hållbarhet. Detta kräver dock en beteendeförändring, där företag och konsumenter går från en linjär konsumtion till en cirkulär användning av produkter.” säger hon.
Panelen lyfter också hur vi kan förändra attityderna till begagnade produkter och tjänster, och hur cirkulär ekonomi kan bli en del av vår vardag.
Vill du veta mer? Lyssna in IT-byråns poddavsnitt här!