Vi dömer inte ut en dator baserat på hur den ser ut. I stället tittar vi på hur den fungerar, och ser till vilka möjligheter som finns för att återtillverka en bra dator. Vi hjälper den att bli sitt bästa jag igen.
Möt Sofia som jobbar på räddningsstationen. Det är där magin händer på Inrego, eftersom det är på räddningsstationen som mobiler, laptops och surfplattor som tidigare blivit klassade som skrot får en andra chans att visa vad de går för. Vi testar, felsöker, reparerar och ger de lite extra omtanke när de behöver det.
När hamnar en enhet på räddningsstationen?
När en enhet klassats som skrot hamnar den på räddningsstationen, det kan vara fel som att den saknar RAM-minne, har ett dåligt batteri eller har något fel på tangentbordet. Vissa saker är lätta att reparera, som att sätta i ett nytt RAM-minne, men i andra enheter krävs mer omfattande åtgärder. Ibland är det exempelvis bara moderkortet som fungerar, då får vi leta bland våra reservdelar efter nya chassidelar och bygga en helt ny dator.
Det vanligaste för laptops är att det är något fel på skärmen. Någon kan till exempel ha råkat gå in i en bordskant med datorn eller så har den råkat hamna under något tungt. Dagens skärmar är tunnare, porösare och mer känsliga än förr. Därför klarar de inte av några tyngre vikter och får lätt tryckskador. När det skett en tryckskada kan vi behöva byta ut hela skärmen.
När tvingas ni skrota en dator?
Vi behöver skrota en dator när den har ett alldeles för trasigt chassi eller om vi saknar reservdelarna som behövs för att reparera den. När vi säger skrotas menar vi att den plockas isär och vi sparar alla delar som går för att använda till andra datorer som behöver just de delarna. Detta sker dock inte så ofta, eftersom vi har väldigt många reservdelar! Vi har en del modeller som vi kallar för husmodeller, där skulle vi kunna bygga ihop 30–40 nya datorer om vi hade moderkorten som behövs, bara på reservdelarna.
En annan anledning till att en dator skrotas är om den är BIOS-låst eller innehåller kundinformation. Vi är väldigt noggranna att kundinformation inte kommer vidare, om en dator innehåller kundinformation tackar vi nej och skickar moderkortet till destruktion, där det mals ned.
Vad är roligast med ditt jobb?
Allt! Just att en dator som hamnar hos oss har klassats som skrot, det gör det till en spännande utmaning. Vi ger inte upp! Jag tänker alltid att jag ska låta datorn visa vad den kan och vad den behöver för att kunna få ett nytt liv hos en ny ägare.
Vad är det märkligaste sakerna ni fått in?
Det märkligaste som kommit in på räddningsstationen under min tid är en Dell-dator där chassit hade gått sönder och den tidigare ägaren hade byggt en egen lösning av kartong. Det var otroligt snyggt gjort, men tyvärr inte säkert eftersom det finns en risk att datorn blir varm och då är brandrisken hög. Just den datorn fick ett nytt chassi och kunde sedan användas igen.
En annan häftig dator som kom in var en Star Wars-upplaga där skärmen var trasig. Det var ett riktigt samlarobjekt och efter att vi bytt skärmen fungerade den utmärkt. Den var på gränsen till för gammal för att säljas i Norden och jag var lite tveksam till att skicka den utomlands då jag vet hur värdefull den var. Hade vi sålt den som vilken dator som helst hade jag köpt den direkt, men nu lutar det åt att vi ska sälja den på auktion. Det hade varit otroligt häftigt att ha den som personlig dator.