Inrego
Stocklists

Allmänna villkor

Inrego AB Allmänna villkor

Dessa Allmänna villkor utgör en bilaga till Ramavtalet och/eller till offert och ska alltid tillämpas vid Inregos köp av Utrustning från Kunden och vid Kundens köp av Tjänster från Inrego, om inte annat särskilt skriftligen avtalats. 

Vid motstridigheter mellan Kundens egna leveransvillkor och/eller allmänna villkor ska dessa Allmänna villkor äga företräde.

1. Definitioner

Nedanstående termer och uttryck ska ha följande betydelse när de används i dessa Allmänna villkor:

”Allmänna villkor” avser detta dokument;

”Avropsavtal” avser det löpande avtal som ingås mellan Kunden och Inrego för tillhandahållandet av Tjänsterna, såsom avtal för restvärde

”Defektavdrag” avser Inregos vid var tid gällande defektavdrag som anger det avdrag som görs från ersättningen för Utrustningen enligt Produktprislistan.

”Inrego” avser Inrego AB, Organisationsnummer 556531-6352 eller Inrego OY VAT ID 3162046-4. 

”Kunden” avser det företag och/eller den organisation som säljer Utrustning till Inrego eller köper Tjänster från Inrego;

”Köpeskillingen” avser summan av ersättningen för Utrustningen enligt Produktprislistan eller Offert efter eventuella avdrag enligt Defektavdrag;

”Produktprislista” avser Inregos vid var tid gällande produktprislista som reglerar ersättning för Utrustningen för de fall annat inte överenskommits i offerten för Utrustningen;

”Ramavtalet” består av dessa Allmänna villkor, huvuddokumentet och däri angivna bilagor. 

”Tjänsteprislistan” avser Inregos vid var tid gällande prislista för Tjänsterna;

”Tjänsterna” avser de tjänster som anges i Tjänsteprislistan och/eller Tjänstebeskrivningen och som Kunden köper av Inrego under Ramavtalet.

”Utrustningen” avser datorer, hårddiskar, mobiltelefoner, smartphones, andra informationsbärare, skärmar, skrivare och annan relaterad IT-utrustning som Inrego köper från Kunden i enlighet med villkoren i Ramavtalet (inklusive dessa Allmänna villkor); 

”Återrapport” avser en återrapport som, i tillämpliga delar, innehåller (i) en lista över samtliga enheter i den Utrustning som Inrego förvärvat med uppgift om märke, modell, serienummer/IMEI-nummer, prestanda, testresultat, information om säkerhetsradering/destruering, återvinning/miljöskrotning, ersättning, avdrag enligt Defektavdrag och Köpeskillingen, (ii) kopior av raderingscertifikat för varje raderad enhet, och (iii) en specifikation av utförda Tjänster och priset för dessa.

2. Tillhandahållande av Tjänster och köp av Utrustning

Parterna kan för Inregos tillhandahållande av Tjänster ingå ett Avropsavtal, i vilket särskilda villkor avseende Tjänsterna kan anges. Inregos tillhandahållande av Tjänster regleras i övrigt av Ramavtalet (inklusive, för undvikande av missförstånd, dessa Allmänna villkor).

Inregos förvärv av Kundens Utrustning regleras av offert och/eller av Ramavtalet, inklusive Inregos vid var tid gällande Produktprislista samt dessa Allmänna villkor. 

3. Utrustningen

3.1 Äganderätten

Äganderätten till den Utrustning som Kunden säljer till Inrego övergår till och ska förbli Inregos egendom när Utrustningen anlänt till Inregos lokaler. Inrego förvärvar aldrig äganderätten till informationen i Utrustningen. 

Kunden garanterar att denne innehar alla erforderliga rättigheter för att i förekommande fall sälja Utrustningen till Inrego och/eller låta Utrustningen omfattas av Tjänsterna.

3.2 Leverans, ansvar samt utrustningens skick

Leverans till Inrego sker i och med att Inrego eller Inregos transportör har godkänt mottagandet av Utrustningen. Om inget annat har avtalats och ingen inräkning av antalet enheter har skett eller godkänts vid leverans utgörs leveransen av det antalet enheter Inrego registrerar vid uppackning och inräkningen av Utrustningen hos Inrego. Ett påskrivet mottagarbevis innebär inte att Utrustningen är inräknad på enhetsnivå. 

Om Inrego ombesörjer packning och transport av Utrustningen ansvarar Inrego för att Utrustningen inte skadas i samband med packningen eller under transporten.

Om Kunden ombesörjer packning medan Inrego ombesörjer transport av Utrustningen ansvarar Inrego för att Utrustningen inte skadas under transporten, under förutsättning att Kunden kan visa att packningen utförts fackmannamässigt och enligt Inregos packinstruktioner.

Inregos ansvar är begränsat till det skick Utrustningen befann sig i när Inrego mottog Utrustningen och ska – med förbehåll för vad som anges i punkt 14 – inte i något fall, om inte annat skriftligen avtalats, vara mer omfattande än det ansvar som en transportör har enligt NSAB 2015 (Nordisk Speditörsförbunds Allmänna Bestämmelser) §§ 15-21. 

3.3 Inrego åtar sig att låsa upp vissa standardsystemlåsningar så som: iCloud, Google, MDM, DEP, KNOX, Bios, och Computrace, under förutsättning att Kunden tillhandahåller lösenord för de aktuella systemen. Inrego har rätt att göra Defektavdrag för sådana upplåsningar. 

Inrego gör inget Defektavdrag om Kunden tillhandahåller Inrego upplåst Utrustning. Inrego ansvarar inte för att låsningar, utöver ovan nämnda, säljs vidare med produkten. Vill kunden ha produkterna kontrollerade för andra låsningar än de som anges ovan, kan Kunden köpa den tjänsten av Inrego som tillval enligt Inregos vid var tid gällande Tjänsteprislista. 

4. Radering

4.1 Information i Utrustningen

Om säkerhetsradering är beställd av Kunden ansvarar Inrego för att genomföra dataradering av lagringsmedia i den Utrustning som inkommer till Inrego. Raderingen utförs med certifierad programvara och kunden erhåller i samband med Återrapporten bekräftelse som bevis på att radering har utförts. I de fall ingen separat överenskommelse träffats med Kunden gäller nedanstående.

Inrego förbehåller sig rätten att välja raderingsmetod och process i varje enskilt fall utifrån säkerhets- och informationssäkerhetsaspekter, best practice och best available technology (BAT).

5. Tjänsterna

5.1 Inregos utförande

Inrego åtar sig att utföra Tjänsterna fackmannamässigt, samt efter vad som i övrigt följer av Avropsavtalet.

5.2 Transport av Utrustningen

För de fall Inrego ska utföra transport av Utrustningen ska NSAB 2015 tillämpas på transporten, dock alltid med förbehåll för vad som anges i övrigt i Avropsavtalet.

5.3 Ansvarsfull hantering och återvinning

Inrego åtar sig att hantera all Utrustning enligt Inregos program för ansvarsfull hantering. Programmet innebär bl.a. att Inrego strävar efter att kunna återanvända Utrustning eller, om Utrustningen inte kan återanvändas eller säljas vidare, omhänderta Utrustningen på ett miljöriktigt sätt i enlighet med de lagar och förordningar som för var tid är gällande. 

5.4 Kundens medverkan m.m.

Kunden åtar sig att medverka till att Tjänsterna kan utföras så effektivt som möjligt genom att följa anvisningar från Inrego, fullgöra sina ansvarsområden enligt Tjänstebeskrivningen och Avropsavtalet i övrigt.

Om Kunden inte efterlever dessa åtaganden och detta orsakar merarbete och/eller merkostnader för Inrego debiteras Kunden för merarbetet i enlighet med Tjänsteprislistan och/eller merkostnaderna.

6. Ersättning

Inrego betalar det pris för Utrustningen som framgår av Produktprislistan, om inte annat avtalats i offert. Om Utrustningen inte är komplett eller är defekt sker det en prisreduktion i enlighet med Defektavdrag. 

Produktprislista, Defektavdrag och Tjänsteprislista revideras månadsvis av Inrego. Priserna gäller från och med när Utrustningen är färdigtestad.

Kunden betalar det pris för Tjänsterna som framgår av Tjänsteprislistan. Priset på Tjänsterna bestäms utifrån den Tjänsteprislista som gäller när utförandet av Tjänsterna påbörjas. 

Kunden förbinder sig att inte använda eller sprida information i prislistorna till tredje part.

7. Återrapport

Inrego ska, om inget annat överenskommits presentera en Återrapport till Kunden inom 30 arbetsdagar efter att Utrustningen anlänt till Inregos lokaler.

Återrapporten utgör slutredovisning av uppdraget.

8. Köpeskilling, betalning och fakturering

Återrapporten utgör underlag för fakturering av Utrustningen och Tjänsterna och fastställer Köpeskillingen och det sammanlagda priset för utförda Tjänster och förvärvad Utrustning. Eventuella anmärkningar mot Återrapporten ska framställas av Kunden senast fem (5) arbetsdagar efter att Återrapporten kommit Kunden till handa. Annars ska Kunden anses ha godtagit Återrapporten. Ovan sagda gäller inte vid brist i Tjänsten enligt dessa Allmänna villkor. 

Faktura ställd till Inrego eller Kunden ska vara på 30 dagar netto. Någon kvittning mellan Inregos och Kundens fordringar ska inte ske. En fordran som inte fakturerats inom ett år från korrekt Återrapportering ska anses efterskänkt.

Inregos priser för Tjänsterna är exklusive moms. Inrego har rätt till dröjsmålsränta i enlighet med räntelagen (1975:635) vid Kundens dröjsmål med betalningen.

9. Brist, dröjsmål och förtida uppsägning

Om Inrego genom försumlighet brister vid utförandet av Tjänsterna ska Inrego kostnadsfritt avhjälpa bristen. Om Inrego inte avhjälper bristen inom skälig tid har Kunden rätt till nedsättning av avtalad ersättning för Tjänsterna med ett belopp som motsvarar bristen. För de fall skada uppkommit på grund av Inregos försumlighet vid utförandet av Tjänsten har Kunden även rätt till skadestånd med de begränsningar som anges i punkt 14. 

Det åligger part att skyndsamt underrätta den andra parten om eventuella dröjsmål liksom dess upphörande. Orsak till dröjsmålet samt, om möjligt, den tidpunkt då ifrågavarande aktivitet i stället beräknas vara klar ska anges. Part ska vidta alla skäliga åtgärder för att söka undanröja hindret.

Vardera parten har rätt att skriftligen säga upp avtalet till omedelbart upphörande om den andra parten begår ett väsentligt avtalsbrott och inte avhjälper sådant avtalsbrott inom trettio (30) dagar från det att avtalsbrottet skriftligen har påtalats. Part äger vidare rätt till förtida uppsägning av Ramavtalet och om den andraparten blivit försatt i konkurs, inlett ackordsförhandlingar, inställt betalningarna eller i övrigt kan antas vara på obestånd.

För utförda Tjänster eller för såld Utrustning som ännu inte fakturerats eller som har fakturerats, men ännu inte betalats, ska Kunden/Inrego oaktat uppsägningen enligt ovan så snart det kan ske, efter i förekommande fall mottagande av faktura, erlägga full betalning. Kunden får inte åberopa att det föreligger en brist i Tjänsten om inte Kunden skriftligen lämnar Inrego meddelande om bristen inom 30 dagar från att Kunden märkt eller borde ha märkt bristen i Tjänsten.

10. Immateriella rättigheter

Kunden garanterar att Inregos befattning och arbete med Utrustningen enligt Avtalet inte inkräktar på eller medför intrång i tredje parts immateriella rättigheter. 

11. Behandling av personuppgifter

Om Inrego behandlar personuppgifter inom ramen för Tjänsten eller annars under Ramavtalet är Inrego personuppgiftsbiträde åt Kunden. 

I egenskap av personuppgiftsbiträde får Inrego endast behandla personuppgifter i enlighet med ett mellan parterna ingånget personuppgiftsbiträdesavtal och Kundens lagenliga instruktioner eller anvisningar. De närmare bestämmelserna för Inregos behandling av personuppgifter framgår av det personuppgiftsbiträdesavtal som parterna har ingått. 

12. Underleverantörer

Inrego får anlita underleverantörer för utförande av Tjänsterna. Part ansvarar gentemot den andra parten för sina underleverantörers arbete som för eget arbete. 

13. Sekretess

Vardera part samt berörda underleverantörer och/eller koncernföretag förbinder sig att inte för utomstående yppa konfidentiell information rörande den andra parten, och inte heller använda konfidentiell information för annat än avsett syfte, såvida part inte är skyldig att göra det enligt lag, föreskrift, myndighetsbeslut eller domstolsbeslut. 

Med konfidentiell information förstås i denna bestämmelse varje uppgift – teknisk, kommersiell eller av annan art – oavsett om uppgifterna dokumenteras eller inte som part önskar hålla hemlig, med undantag för uppgifter som är eller blir allmänt kända på annat sätt än genom brott mot denna bestämmelse. Informationen i Utrustningen skall alltid betraktas som konfidentiell.

Sekretesskyldigheten enligt ovan gäller i tre år efter Avtalets undertecknande.

14. Ansvarsbegränsning

Inregos ansvar – i form av prisavdrag eller skadestånd – enligt detta Ramavtal (inklusive, för undvikande av missförstånd, ett Avropsavtal eller en offert) är begränsat till direkta skador som uppkommit på grund av Inregos försumlighet.

Inregos ansvar i förhållande till skada eller annan förlust (oavsett hur skadan eller förlusten orsakats, inklusive skada eller förlust orsakad av oaktsamhet) som uppstår under eller i samband med tillhandahållandet av Tjänsterna ska per skadetillfälle (inklusive en serie av relaterade skadetillfällen) vara begränsat till ett belopp motsvarande 20 procent (20 %) av ersättningen som har betalats av Kunden för Tjänsterna som levererats av under de tolv (12) månader som närmast föregick skadetillfället (eller det första skadetillfället om det är fråga om en serie av relaterade skadetillfällen). Inregos sammanlagda ansvar i förhållande till skada eller annan förlust (oavsett hur skadan eller förlusten orsakats, inklusive skada eller förlust orsakad av oaktsamhet) ska under alla omständigheter vara begränsat till SEK 200 000.

15. Force Majeure

Om part förhindras att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet som ligger utanför parts kontroll ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkten för prestationen och befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder. 

Om Ramavtalets fullgörande till väsentliga delar förhindras för längre tid än tre månader på grund av ovan angiven omständighet, äger part skriftligen säga upp berörda delar av Ramavtalet till omedelbart upphörande. Ingen av parterna ska ha något ansvar gentemot den andra för uppsägningen på grund av force majeure.

16. Ändringar och tillägg

Ramvtalet utgör parternas fullständiga reglering av alla frågor hänförliga till förvärv av Utrustning eller utförande av Tjänster och ersätter samtliga skriftliga eller muntliga åtaganden och utfästelser som föregått detsamma om inte annat anges i Ramavtalet. Inrego förbehåller sig dock rätten att när som helst i tiden ändra dessa Allmänna Villkor. Den vid var tid gällande och senaste versionen av de Allmänna villkoren finns att tillgå på www.inrego.se

17. Tillämplig lag och jurisdiktion

Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av detta Ramavtal ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om parterna inte kan komma överens ska tvist angående tolkning eller tillämpning av detta Ramavtal och därmed sammanhängande rättsfrågor avgöras med tillämpning av svensk rätt och med Stockholms tingsrätt som första instans.

You may find our General terms and conditions in English here.