
Låsta enheter
Är din enhet låst?
En låst enhet innebär att vi inte kan återanvända den. Det är varken bra för klimatet eller den cirkulära ekonomin.
Dessutom skapas onödiga prisavdrag på berörda produkter, vilket påverkar din ersättning negativt.

Alla produkter måste låsas upp innan de skickas till Inrego!
Låsta produkter kan inte återanvändas av oss och vi kommer inte att ersätta dig för produkterna.
Lås upp och logga ut från dina enheter innan du skickar de till oss
Om din produkt har något av följade aktiverat är det mycket viktigt att du inaktiverar det och låser upp enheten innan den skickas till oss:
Apple - iCloud
Hitta min iPhone
Google låst
BIOS
Microsoft - InTune
Apple DEP
MDM
Knox
Firmware (inklusive Apple)
Computrace
Hur låser jag upp mina enheter?
Låsningar som är kopplade till användare:
Hur låser jag upp min Apple iPhone/iPad/Mac?
Apple
Gör så här:
• Gå till Inställningar -> scrolla ned och välj Allmänt. Välj sedan Återställ -> Radera allt innehåll och inställningar. Du måste ange ditt Apple-ID som enheten är länkad till.
• Du kan också logga in via appleid.apple.com för att logga ut och ta bort din enhet. Det gör du genom att logga in med ditt Apple-ID. Välj Enheter -> klicka på relevant enhet -> Ta bort från konto.
• Om du har parat ihop en Apple Watch med din iPhone, följ instruktionerna här. Mer detaljerade instruktioner för Apple-användare här.
Hur låser jag upp min Android?
Android
Gör så här:
Du måste logga ut från enheten innan du skickar in den; detta kan inte göras på distans och måste göras direkt på enheten.
• Gå till Inställningar. Välj Konton -> Logga ut från allt du hittar. De viktigaste är Google och Samsung.
• Gå sedan till inställningar och radera alla data och inställningar. Mer detaljerade instruktioner för Android-enheter finns här.
Låsningar som finns inom företagets IT-system
Microsoft InTune
Produkten kan endast fjärrlåsas upp. Det registreras i företagets IT-system och sker via löpnummer.
Apple DEP (Device Enrollment Program) MDM (Mobile Device Management)
Produkten är registrerad i företagets IT-system. Detta kan inte tas bort genom regelbunden radering eftersom det är molnbaserat. Det enda sättet att ta bort detta är på distans, och det görs via IMEI-numret.
Apple Jamf/ (ABM/ ASM)
Den mobila enheten är låst till DEP/MDM (Device Enrollment Program/Mobile Device Management). Detta måste avaktiveras med ett DEP/MDM-verktyg, och det görs på distans via IMEI/serienumret.
Knox (Samsung)
Produkten är registrerad i företagets IT-system. Detta kan inte tas bort genom regelbunden radering eftersom det är molnbaserat. Det enda sättet att ta bort detta är på distans, och det görs via IMEI-numret.
BIOS-lås
Ett BIOS-lösenord kan ställas in i en dators BIOS för att förhindra obehöriga ändringar. Den kan inte fjärrlåsas upp; istället måste lösenordet matas in direkt i datorn och då kan Inrego ta bort lösenordsskyddet. Det är bäst om lösenordet tas bort innan de anländer till Inrego, eller så kan du meddela vilket eller vilka lösenord som används.
Firmware (gäller endast Apple-datorer)
Det är bäst om det tas bort innan de kommer till Inrego eller om du informerar oss vilket eller vilka lösenord som används.
Computrace (LoJack)
Det här är ett program som håller koll på en dator ifall den till exempel skulle bli stulen. Du kan bara ta bort detta på distans genom att avregistrera enheten från Absolute Softwares webbplats.
Vad händer om jag glömt att låsa upp?
Om det medföljer låsta enheter i återtaget kommer de, precis som alla andra produkter, att laddas upp till Kundportalen. Därefter får du ett mail som bekräftar att vi mottagit din leverans, med informationen om att vissa av produkterna du skickat in är låsta. För att åtgärda problemet loggar du in på Kundportalen och klickar på Orderstatus.
Längst ner på sidan klickar du på Låsta enheter, där får mer information om vilka enheter det gäller. Välj Olåst eller Ej upplåsbart genom att trycka på de olika ikonerna. Du kan även under "kommentar" fylla i exempelvis ett BIOS-lösenord.
Lås upp enheterna så snart som möjligt. Om vi inte hör något inom 10 dagar antar vi att du inte kan avregistrera enheterna. Vi kommer då tvingas skrota produkterna och du kommer att få ett prisavdrag.