I samband med att vi köper en ny smartphone skapar vi ett iCloud- eller Google-konto eller synkroniserar telefonen med vårt befintliga konto. Vi registrerar sedan vårt fingeravtryck, ansikts-ID och ställer in en kod eller ett mönster för skärmlåset. Om det är en jobbtelefon registreras även enhetens serienummer på en företagsserver. Alla dessa säkerhetsåtgärder är olika typer av lås i vår telefon.
En del säkerhetslås, som PIN-koder, är avsedda att endast skydda innehållet i smartphonen och sparas därmed lokalt. Detta typ av lås kan kringgås genom att ställa tillbaka smartphonen till fabriksinställningarna och på så vis eliminera det lokalt lagrade innehållet som låset skyddade. Andra lås är avsedda att skydda själva smartphonen och allt det molninnehåll som är kopplat till den. Dessa lås kan inte elimineras genom att bara föra tillbaka smartphonen till fabriksinställningarna, eftersom låsen inte registreras lokalt utan på externa servrar, som Apples och Googles servrar.
Vad händer då när du, eller företaget som du arbetar för, skickar din smartphone till en IT-återanvändare som Inrego utan att ta bort dessa lås?
Inregos programvara som säkerhetsraderar all data kommer inte komma åt datan utan ett lösenord. Om låsen är kvar, blir smartphonen omöjlig att radera och vi ge den ett nytt liv hos en ny ägare. På vissa modeller kan vi inte heller få ut reservdelar utan att skada dem och har då inget annat val än att fysiskt förstöra den data den bär på och skicka den till återvinning.
Vi gör alltid ett försök för att leta upp lösenorden och ta bort låsen, något som kan ta tid då rätt person som kan ge lösenordet till rätt smartphone måste letas upp. Risken finns att en smartphone som spenderar lång tid i vår produktion förlorar mer i värde. Detta leder till en förlust som både påverkar oss er som kunder och oss som företag.
Förra året gjorde vi en mätning av denna förlust. Under sex månader var det 15 % av det totala inflödet av smartphones som var låsta. En stor del av dessa enheter kunde vi aldrig låsa upp. Majoriteten av de enheter vi förlorade var kopplade till personliga konton. Till exempel, av de iPhones som kom in till oss med iCloud-lås kunde endast 30 % låsas upp, säkerhetsraderas och återanvändas. Kvarstående 70 % av fina och helt fungerande iPhones förstördes av datasäkerhetsskäl.
Vi på Inrego jobbar hårt med att undersöka alternativ och strategiska partnerskap för att lösa detta problem, men under tiden arbetar vi närmare våra kunder för att göra dem medvetna om vikten av att låsa upp telefonerna innan de skickas till en IT-återanvändare. Varje smartphone som vi inte kan återanvända påverkar våra kunder, oss och branschen för IT-återanvändning negativt.
Uppstarten av en smartphone, med alla inställningar det innebär, går som på rutin för de allra flesta. Vi vill att rutinen för att avsluta användandet av en smartphone ska vara lika tydlig och självklar.
När du slutar använda din smartphone ska du:
För Apple
- Gå till Inställningar på din iPhone och tryck på ditt namn överst på sidan. Scrolla ned och välj Hitta > Hitta min iPhone och avmarkera allt. Du måste ange lösenordet för ditt Apple-ID för att inaktivera den här funktionen.
- Gå till webbplatsen www.icloud.com och logga in med ditt Apple-ID. Klicka sedan på Hitta iPhone. Överst hittar du Alla enheter. Här väljer du de telefoner som du vill ta bort. Ett nytt fönster dyker upp och du måste välja Radera iPhone och sedan Ta bort från konto. Det kan ta ett tag innan telefonen blir avregistrerad.
För Android
- Gå till www.myaccount.google.com och under Säkerhet finner du Dina enheter. Välj Hantera dina enheter och välj den enhet du vill ta bort och logga ut.
Om du inte tror att du har så många smartphones registrerade på ditt konto, så kan det vara intressant att logga in på iCloud respektive MyAccount. Hur många telefoner har du registrerade? Logga in och kolla idag och ta bort dem du inte använder.