Publicerad i SvD 2021-10-14
Låt inte kemikalieskatten göra mer skada på återanvändningen i Sverige än den redan har gjort. Det är dags att helt exkludera begagnade produkter, skriver flera debattörer.
Nyheter • Publicerad den 29 november 2021 • 4 min läsning
Publicerad i SvD 2021-10-14
Låt inte kemikalieskatten göra mer skada på återanvändningen i Sverige än den redan har gjort. Det är dags att helt exkludera begagnade produkter, skriver flera debattörer.
I regeringens budgetförslag betonas vikten av omställningen till en cirkulär ekonomi för att uppnå Sveriges miljö- och klimatmål. Regeringen föreslår ökade klimatsatsningar och ordet ”cirkulär” upprepas hundratals gånger. Men ambitionen att främja en cirkulär ekonomi haltar. Det finns i dag hinder som effektivt stoppar den cirkulära omställningen och dessa hinder borde självklart undanröjas först. Kemikalieskatten är ett sådant hinder.
Vi konsumerar mer elektronik än någonsin, och desto fler elektronikprodukter som tillverkas desto högre blir koldioxidutsläppen. Generellt uppkommer mer än 80 procent av klimatpåverkan från elektronik vid produktionen. Dessutom ökar elektronikavfallet och är nu världens mest snabbväxande avfallsström. Därför är ökad produktlivslängd genom återanvändning av elektronik, som till exempel mobiler och datorer, oerhört viktig i klimatarbetet. Återanvändning leder till minskat avfall, minskad miljöpåverkan och minskad resursanvändning. Det här vet våra politiker. Ändå finns det fortfarande ett stort hinder som motverkar cirkulär elektronikanvändning – kemikalieskatten.
När kemikalieskatten infördes för fyra år sedan underskattades komplexiteten på andrahandsmarknaden av elektronik. Tanken var god, att minska farliga ämnen i hemmiljöer. Men skatten har slagit hårt mot branschen som handlar med återanvänd elektronik. Trots att begagnade produkter skulle undantas kemikalieskatten, dubbelbeskattas nu begagnade datorer, telefoner och andra elektroniska produkter. Undantaget för begagnad elektronik fungerar helt enkelt inte i praktiken då en begagnad produkt som först passerar en it-återförsäljare blir skattepliktig. Det komplicerade systemet med lagerhållare och icke-lagerhållare gör också att bolag som arbetar med återanvändning behöver ha flera bolag registrerade vilket skapar ytterligare administration och byråkrati.
Kemikalieskatten beläggs även på import av begagnad elektronik. Importen är en viktig komponent för att få till en fungerande andrahandsmarknad i Sverige. Att begränsa import av använd elektronik innebär också att Sverige inte bidrar till den globala återanvändningen och inte lever upp till EU:s cirkulära ambitioner. Priserna på begagnade produkter till konsumenter och företag blir nu oproportionellt höga. Låt oss ta ett prisexempel: en begagnad datorskärm som har ett värde på 500 kronor, beläggs i dag med 451 kronor exklusive moms i kemikalieskatt, vilket gör den i princip osäljbar i förhållande till en ny skärm. Valet blir att man köper nyproducerat, och bidrar därmed till mer resursslöseri och ökat elektronikavfall.
Kemikalieskattens direkta konsekvenser innebär att:
Andrahandsvärdet på begagnad elektronik minskar och mer elektronik skrotas eller säljs utomlands.
Jobben inom återanvändningsbranschen flyttar utomlands.
En extra tung administrativ börda läggs på cirkulära aktörer.
Sveriges övergripande mål med strategin för cirkulär ekonomi (2020) är att bidra till att nå miljö- och klimatmålen. Genom strategin vill regeringen undanröja hinder, stärka konkurrenskraften, öka incitamenten och bidra till långsiktiga förutsättningar för den cirkulära samhällsomställningen. Kemikalieskatten, som den fungerar i dag, motverkar hållbar användning av återanvänd elektronik, vilket går stick i stäv med regeringens strategi. Genom att öka nyttjandegraden av elektronik kan vi drastiskt minska koldioxidutsläppen här och nu. Den linjära ekonomin är ohållbar men för att den cirkulära ekonomin ska kunna konkurrera krävs det stöd, inte skatter som slår snett.
Delegationen för cirkulär ekonomi har regeringens uppdrag att identifiera hinder och styrmedel samt ge råd och föreslå åtgärder. Delegationen har uppmärksammat och vid flera tillfällen påpekat problemet med kemikalieskatten. I en särskild skrivelse till Regeringskansliet i februari 2020 påpekar delegationen att ”slutsatsen är att den nuvarande skattens konstruktion motverkar det övergripande syftet att främja cirkularitet. Därför bör skatten tas bort på begagnade produkter när de återförs till marknaden.” Trots detta händer ingenting.
Om begagnad elektronik inte beskattades på detta sätt skulle den kunna accelerera den cirkulära ekonomin i stället. Färre fungerande elektronikprodukter skulle skrotas i förtid eller säljas utomlands. Det skulle göra det möjligt för svenska företag och kunder att köpa begagnat och främja den cirkulära andrahandsmarknaden som regeringen vill värna.
Vi uppmanar regeringen att lyssna på sin egen delegation för cirkulär ekonomi. Lösningen måste vara att helt exkludera begagnade produkter från kemikalieskatten. Och det är brådskande. Låt inte kemikalieskatten göra mer skada på återanvändningen i Sverige än den redan har gjort.
Henrik Nilsson
grundare Inrego och styrelseledamot Resource
Sebastian Holmström
hållbarhetschef Inrego
Mattias Lindahl
professor i produktrelaterat miljöarbete, Linköpings universitet, och programdirektör för Mistra REES
Anders Wijkman
ordförande Climate-KIC och hedersordförande Club of Rome
Elin Bergman
operativt ansvarig och vice ordförande Cradlenet