Ordet “upfront” översätts till “uppriktig, tydlig, ta täten”, och det är just det som företaget Upfront står för. Genom att erbjuda rekonditionerade telefoner till sina kunder och teckna restvärden vid inköp av ny utrustning ser de till att ligga i täten – inte bara när det kommer till moderna kommunikationslösningar, utan även i hållbara omställningsprocesser. Patrik Holgersson, delägare och operativt ansvarig på Upfront, berättar för Inrego om hur alla vinner på en bra affär.
Företaget Upfront imponerar på Inrego. Under sin relativt korta samarbetsperiod har deras tecknade restvärden och beställningar på rekonditionerade telefoner ökat drastiskt för varje kvartal. Med hjälp av Inregos affärsmodell kan de betona hållbarhetsaspekterna i sälj mot nya kunder, och erbjuda en långsiktig livscykelhantering av telefoni för företag. Men även om miljövinsterna är stora, var det faktiskt inte främst av den anledningen som Upfront inledde ett samarbete med Inrego, berättar Patrik.
- Vi kände att det fanns en stor förståelse, nyfikenhet och lyhördhet. Det var snabba puckar och vi fick erbjudanden anpassade efter våra behov. Vi kunde kapa administration och automatisera saker. Ni tänkte ett steg längre, och det är precis vad vi också gör med våra kunder.
Patrik har sett två växande behov de senaste åren. Det ena handlar om att hållbarhetsarbetet seglat högre upp på agendan bland företagen de arbetar med, och det andra om att kunderna börjat söka sig till mer ekonomiskt fördelaktiga lösningar. Mobiltelefoner har blivit dyrare, och kombinationen av plånboksvänliga alternativ som dessutom skapar en långsiktig miljömässig vinst har visat sig vara mycket uppskattat.
Nu tar de fler kliv till att hjälpa sina kunder att bli ännu mer hållbara. Genom att ta emot använd telefoni för rekonditionering så reducerar de sina kunders ekologiska fotavtryck. Som tack planerar de dessutom ett träd för varje telefon som går till en andrahandsförsäljning tillsammans med Plantmore. Det fungerar som en morot för att reducera antalet telefoner som annars riskerar att hamna i skrivbordslådan efter inköp av en ny. Det tydliga ställningstagandet med ett träd per telefon menar Patrik bidrar till ett större engagemang hos deras kunder.
- Alla vill göra en bra affär, både för företaget i sig och för samhället i stort. Det som gör att våra lösningar flyger är att vi skapar en hållbar livscykelhantering. Vi erbjuder en fullständig tjänstepaketering och skapar enkelhet.
Tillsammans med Inrego skapar Upfront hållbara affärsmodeller inom telefoni – både för dem själva och för deras kunder. Det ska vara lätt att göra rätt, och med samarbetet företagen emellan blir det precis just det, menar Patrik. Vill du och ditt företag också spara koldioxidutsläpp och implementera hållbara livscykler för er IT? Klicka här för att läsa mer om hur ni kan inleda ett samarbete med Inrego!