Inrego
Stocklists

Så undviker du greenwashing vid köp av elektronik

Nyheter 15 mars 2024 5 min läsning

Green claims: Så undviker du greenwashing inom elektronik.

Ambitiösa hållbarhetsmål och vaga miljöpåståenden flyger likt floskler över de flesta av IT-producenternas hemsidor. Men vad går egentligen att lita på – och hur kan man veta säkert att man gör ett hållbart val när det kommer till IT?

I veckan röstade EU-parlamentet igenom det nya direktivet Green claims som gör det förbjudet för företag att vilseleda konsumenter med ogrundade miljöpåståenden och certifieringar som inte är ackrediterade.

Även om de flesta producenter inom IT faktiskt inte ens har en miljömärkning idag finns det en uppsjö av certifieringar för elektronik och energiförbrukning. Men när insynen är knapp och mellanhänderna många är det faktiskt nästintill omöjligt att idag ha full koll på sitt produktionsled inom IT.

Mer än 70 procent av all världens kobolt kommer från Demokratiska Republiken Kongo, och utvinns ofta av fattiga människor och barn under fruktansvärda förhållanden. På grund av bristande insyn kan vi inte garantera att en enda elektronisk produkt inte bidragit till misären för de människor som varje dag tvingas ner i hål i marken för att få fram de mineral vi använder för att elektrifiera och modernisera vår omvärld. Sanningen är att miljarder människor världen över inte kan leva sina dagliga liv utan att bidra till en människorätts- och miljökatastrof i DRC – oavsett vilken certifiering elektronikprodukten de använder har smyckats med.*

Vidare uppstår 80–95 procent av utsläppen för en IT-produkt i produktionen, och de flesta av de existerande miljömärkningarna inom elektronik fokuserar just på energiförbrukning. Certifieringen är relevant när det kommer till kylskåp och andra energislukande produkter, men faktiskt fullständigt orelevant när det kommer till laddningen av en mobiltelefon, dator eller surfplatta. Du skulle exempelvis behöva ladda en mobiltelefon i 45 år för att komma upp i utsläppsmängderna för en nyproducerad telefon.

Så vad ska man göra då? Går det att göra ett hållbart val när det kommer till IT? Tack vare EU-kommissionens Green Claims Directive är det snart förbjudet att komma med felaktiga eller vilseledande miljöpåståenden. Det kommer göra att vi får en mer transparent och pålitlig bild av hur hållbar en IT-produkt faktiskt är.

Men bara för att miljömärkningarna och företags hållbarhetspåståenden kommer bli mer transparenta – betyder det inte är hela värdekedjan blir det. Tyvärr behöver vi fortfarande tampas med jakten på mineraler och vårt upplevda behov av att konstant konsumera nytt både idag, och imorgon. Därför har vi på Inrego gjort en guide för hur du kan tänka hållbart – på riktigt inom IT:

1.      Den mest hållbara produkten är den du redan har. Behåll din produkt längre, och reparera det som behövs för att livslängden ska kunna öka ytterligare.

2.      Granska ditt behov. Vad ska du använda produkten till? Kan du få ditt behov tillfredsställt genom att hyra produkten? Genom hyra betalar du bara för det du behöver, och ser samtidigt till att IT-produkten kommer kunna loopas igen, igen och igen.

3.      Köp cirkulärt. Ska du köpa en produkt så gör det cirkulärt! Genom att återanvända en produkt som redan funnits på marknaden en gång minskar du behovet av nyproduktion. Alla Inregos produkter har genomgått kvalitetssäkrade åtgärder och säljs med öppet köp, full support och lika långa garantier som nytt.

4.      Upplever du att dina behov kräver en ny produkt? Välj då en miljöcertifierad produkt som är verifierad av en extern aktör. Med en sådan certifiering, som exempelvis TCO-certified, kan du känna dig tryggare med att du i alla fall gör ett bättre val än om du köpt en produkt utan ackrediterat miljöarbete.

5.      Sälj vidare den produkt du inte längre använder. Det som är värdelöst för dig, kan vara värdefullt för någon annan. Vi ser inget som skrot, utan som tillgångar. Klicka här för att värdera dina produkter och komma igång med ditt återtag redan idag.

 

*Kara, Siddharth. 2023. Cobalt Red. Martin’s Publishing Group: New York.