Inrego säger nej till Black Friday

2021-11-22

I en värld präglad av ökad konsumtionshets samtidigt som vi befinner oss mitt i en hållbarhetskris, väljer Inrego i år att avstå helt ifrån Black Friday och tillhörande kampanjer. Det är dags att ställa om, använda det vi har, laga det som går sönder och gå mot en cirkulär ekonomi. Vi pratar med Mattias Aronsson, divisionschefen för försäljning, om varför Inrego tar detta beslut.

Mattias, varför väljer Inrego att ta avstånd från Black Friday?

Black Friday är såklart en spektakulär upplevelse, både för konsumenter och handlare, men det finns en baksida. Konstruktionen av Black Friday skapar ett osunt köpbeteende där produkter konsumeras endast på grund av det låga priset, i stället för att konsumenten utvärderat vad man faktiskt behöver.

Alla gillar att göra ett klipp, men alla bör även tänka till både en och två gånger innan man köper en specifik produkt samt vad vårt konsumtionsbeteende skapar för effekter i alla led. Vi på Inrego väljer att ta avstånd från Black Friday just för att göra folk uppmärksamma på vad det ohälsosamma konsumtionsbeteendet gör och vem som får betala det verkliga priset på för den nedsatta varan. Det verkliga priset betalas av de som drabbas hårdast av klimatförändringarna, konfliktmineralerna och de bristfälliga arbetsförhållandena i leverantörskedjan.

Inrego har ju ibland rea och varor ute till kampanjpris. Vad särskiljer de kampanjerna från Black Friday-kampanjen?

Inrego jobbar i en helt cirkulär affärsmodell där inflödet av produkter kan skilja sig en hel del från vecka till vecka. Då och då kommer vi över partier av produkter till ett lägre pris och kan därmed erbjuda ännu fler kunder att köpa en hållbar och återanvänd IT-produkt genom ett rabatterat pris. Det vi ständigt strävar efter på Inrego är att fler ska ha tillgång till återanvända IT-produkter. Får vi då fler att välja en återanvänd dator eller mobiltelefon framför en nytillverkad gör vi planeten en stor tjänst.

Likt andra återförsäljare är Inrego också beroende av att hålla en viss takt när det kommer till lageromsättning. Produkter som ligger för länge i lager tappar i värde och kan då behöva säljas ut till ett lägre pris. Däremot förespråkar vi alltid att du ska köpa en kvalitativ produkt som tillfredsställer dina behov, inte för att produkten råkar vara till ett lägre pris.

Om man nu mot förmodan vill köpa en IT-produkt på en Black Friday-kampanj, vad är viktigt att tänka på ur ett hållbarhetsperspektiv?

Fundera på vilket behov du eller dina medarbetare faktiskt har samt hur länge produkten kommer att kunna användas. En iPhone-modell eller en Elitebook som har 3–4 år på nacken är fortfarande mycket kompetenta produkter som täcker 80% av företagens behov. Om du ändå behöver en ny produkt för att ditt behov kräver extra kraft eller kapacitet ska du helst välja en produkt med erkänt hög kvalitet. Priset bör då inte vara ledande i ert val.

Är du eller din verksamhet i behov av att uppdatera era IT-produkter? Kika gärna in på vårt cirkulära utbud i vår webshop eller kontakta oss här så hjälper vi dig hitta rätt utifrån just dina behov!